Wegonderzoeken

19 juli 2022
Al vanaf het begin van 2022 zijn we bezig met verschillende onderzoeken aan de weg.

Sommige onderzoeken zijn bedoeld om duidelijk te krijgen welke mogelijkheden er zijn voor de nieuwe weg op de dijk na de dijkversterking. Andere onderzoeken zijn nodig voor het ontwerp van de dijk. Bijvoorbeeld op plekken waar er een damwand komt. We vertellen graag over wat er dit jaar al onderzocht is.

Asfaltmetingen

In januari zijn we gestart met asfaltmetingen, de zogeheten valgewichtdeflectiemetingen. Dat klinkt ingewikkeld, maar eigenlijk is het simpel. In een aanhanger hangt een meetapparaat. Deze wordt door een busje over de dijk getrokken. Bij een meting staat het busje met de aanhanger stil. Het meetapparaat laat vervolgens een gewicht op de dijk vallen en dat geeft een klap op de weg. Met de klap wordt de kracht van een wiel van een rijdend voertuig (auto en/of vrachtwagen) nagedaan. De doorbuiging van het asfalt als gevolg van de klap (deflectie) wordt door middel van snelheidsopnemers gemeten. Het wegdek wordt door de metingen niet beschadigd omdat we de weg beschermen met rubbers waar het gewicht op valt.

De metingen werden om de 25 meter over de gehele lengte van de dijk tussen Krimpen aan den IJssel en Gouderak (ruim 10 km) uitgevoerd. We onderzoeken hiermee het draagvermogen van de ondergrond en de conditie van de huidige weg. Deze leggen we naast andere onderzoeken zoals asfaltboringen en verkeersmetingen. Zo krijgen we inzichtelijk welke mogelijkheden er na de dijkversterking zijn voor de nieuwe weg op de dijk en wat er nodig is om deze weg goed te kunnen onderhouden.

Om deze video te bekijken, moet je social cookies accepteren

Asfaltboringen

In maart hebben we 130 asfaltboringen over de hele dijk gedaan. De boringen vertellen ons veel over de opbouw van de bestaande weg (bestaande uit asfalt en de fundering onder het asfalt). Hoe dik het asfalt en de fundering is. Uit hoeveel lagen deze bestaan. Wat de staat is van het asfalt en de fundering en of deze herbruikbaar is. Ook weten we dan meer over hoe de schade aan de huidige weg is ontstaan.

asfaltboring

Om deze video te bekijken, moet je social cookies accepteren

Seismologisch onderzoek

Begin juli heeft er een seismologisch onderzoek plaatsgevonden. Er werd met een golfkarretje met een lange sliert meetapparatuur erachter over de dijk gereden. Daarmee werden geluidsgolven in de dijk gestuurd. Daarmee krijgen we een beeld van de diepte van de zandlagen in de grond. Dat hebben we nodig om alle damwanden en palen op de juiste maat en lengte te ontwerpen. Dit onderzoek is een proef. Het voordeel is dat als de proef slaagt we veel minder bodemonderzoek met boringen in de dijk hoeven te doen. Dit onderzoek kunnen we dan op alle locaties waar een damwand komt doen. Dan is er dus ook minder hinder voor omwonenden en verkeer. De uitslag van de proef wordt begin augustus bekend.

Seismologisch onderzoek

Seismologisch onderzoek.