Vragen en antwoorden
U kunt de verschillende onderwerpen openklappen en de vragen en antwoorden lezen, maar u kunt ook een zoekwoord invullen.
Het rijk heeft besloten dat alle inwoners en bedrijven achter dijken of duinen in Nederland in 2050 beter beschermd moeten zijn tegen overstroming vanuit de grote rivieren of de Noordzee. Dit gebeurt in het Hoogwaterbeschermingsprogramma (HWBP), een dijkversterkingsprogramma waar Nederland 7,4 miljard euro voor uittrekt.
Het Hoogwaterbeschermingsprogramma (HWBP) staat voor een enorme opgave. Om overstromingen in Nederland te voorkomen, worden de komende dertig jaar in heel Nederland 2.000 kilometer aan dijken en 500 sluizen en gemalen versterkt. Verspreid over bijna 300 projecten in het hele land, langs kust, langs de meren en de grote rivieren. In 2050 heeft iedereen dezelfde basisveiligheid tegen overstroming.
Het Hoogwaterbeschermingsprogramma (HWBP) is een alliantie van de 21 waterschappen en Rijkswaterstaat.
Om ook in de toekomst het gebied te kunnen beschermen moet de dijk versterkt en verhoogd worden. Door de klimaatverandering stijgt het waterniveau van de zee en komen in rivieren vaker hoge waterstanden voor. Hierdoor is er ook vaker hoog water in de Hollandsche IJssel. Tegelijkertijd daalt op veel plekken in Nederland de bodem, dat geldt ook voor de Krimpenerwaard. Om ook in deze omstandigheden voor waterveiligheid te kunnen zorgen, moet het dijktraject tussen Krimpen aan den IJssel en Gouderak worden versterkt en verhoogd.
In Nederland gelden per 1 januari 2017 nieuwe landelijke waterveiligheidseisen (normen). De oude veiligheidseisen stamden nog uit het midden van de vorige eeuw, kort na de watersnoodramp van 1953. Voor de dijk tussen Krimpen aan den IJssel en Gouderak is de nieuwe (huidige) wettelijke veiligheidsnorm 1/10.000 jaar. Dat betekent dat de kans op overstroming 1 keer per 10.000 jaar is.
De totale dijkversterking is 10,5 km en bevindt zich op de dijk tussen Krimpen a/d IJssel en Gouderak. De dijkversterking is opgedeeld in dijkvakken. Per dijkvak is bepaald hoe de dijk versterkt gaat worden.
Op onderstaande kaart ziet u de dijkvakken die versterkt moeten worden.
Als u op of aan een dijk woont of werkt, heeft u te maken met de regels die onze dijken beschermen. U mag bijvoorbeeld niet zomaar bomen planten of kabels trekken naar uw huis. Soms is zelfs toestemming nodig voor een verbouwing van uw woning. Zo kunnen we er voor zorgen dat we de dijk goed kunnen onderhouden en dat er ruimte vrij blijft om deze te versterken.
Voor veel activiteiten op een dijk is een vergunning nodig. In de onze regels staat wanneer en onder welke voorwaarden u een vergunning kunt krijgen. Alle informatie over het wonen aan een dijk en de zogeheten 'Beleidsregel primaire waterkeringen' is te lezen op de pagina www.hhsk.nl/wonenaaneendijk.
Het uitgangspunt op de dijk is: wat er nu is, komt terug. Dat geldt dus ook voor parkeerplaatsen.
Als u nu een officiële vergunde parkeerplaats heeft, komt deze terug.
Er is onderzoek gedaan naar waar mogelijk parkeerplaatsen te realiseren zijn. Hier is uitgekomen dat er geen ruimte is om extra parkeerplaatsen mogelijk te maken.
We kunnen ook geen parkeerplaatsen aan de buitenzijde van de dijk in de obstakelvrije zone maken vanwege de verkeersveiligheid en het zicht op de Hollandsche IJssel.
Als parkeren nu niet verboden is, mag er na de herinrichting ook in de berm en op de rijbaan worden geparkeerd. Dit mag zolang het verkeer niet wordt gehinderd. Door de ruimere obstakelvrije berm kunnen voertuigen dan wel meer in de berm worden geparkeerd, in plaats van half op de rijbaan.
Los van de herinrichting heeft het hoogheemraadschap in 2020 al maatregelen genomen om doorgaand vrachtverkeer te verminderen. Zo is op de Kattendijk een doorrijverbod voor vrachtverkeer ingesteld. Dit is in 2021 geformaliseerd. Het vrachtverkeer kan Gouderak, Lageweg en Ouderkerk nu alleen bereiken via de provinciale wegen N207 en N210.
Met de dijkversterking wordt de weg ook minder comfortabel (bijvoorbeeld vanwege de plateaus en de overige vormgeving van de weg) te berijden voor doorgaand vrachtverkeer. Er blijft wel bestemmingsvrachtverkeer aanwezig.
De weginrichting moet zo zijn dat deze ook leidt tot de gewenste snelheid. Hier voldoet het maatregelenpakket aan. Een dergelijk idee is niet eerder toegepast en niet gewenst. Dit zou kunnen leiden tot schrikgedrag met een risico op ongelukken omdat een verkeerlicht niet wordt verwacht.
De vangrails gaan zoveel mogelijk weg. Bij het muurtje komt een obstakelvrije zone van 1,5 meter waardoor geen vangrail meer nodig is. Alleen bij een aantal specifieke locaties met een scherpe bocht brengen we nog een vangrail aan vanwege verkeersveiligheid. Zo blijft bijvoorbeeld de vangrail bij de 'grote Waal' richting Gouderak gehandhaafd vanwege twee buitenbochten. De vangrail krijgt wel een nieuwe vormgeving.
Zeker! Slingers werken niet altijd en fietsers kunnen worden weggedrukt. Bij de herinrichting worden plateau's de standaard verkeersremmer.
Naast de openbare verlichting bestaat de lichte asfaltstrook uit reflection white steentjes. Die geven de weggebruiker bij duisternis voldoende geleiding. Daar waar er bochten zijn, worden in de berm aanvullend bermreflectoren geplaatst.
Nee, helaas valt dit niet binnen de scope van dit project. Het uitgangspunt is: wat er nu is, komt terug. U kunt voor de aanleg van een nieuwe inrit en een laadpaal wel een vergunning aanvragen bij uw gemeente, dit moet u zelf regelen.
Er komt geen stoep of wandelpad voor wandelaars. Wel komt er, waar dit kan, een wandelmogelijkheid in de obstakelvrije zone (in de grasstrook naast de basaltonstrook). Deze wandelmogelijkheid realiseren we in ieder geval tussen de Lageweg tot de blauwe kraan bij Heuvelman. Ook kijken we waar dit op zoveel mogelijk andere locaties gerealiseerd kan worden.
Nee. Er zijn twee visuele plateaus aan begin en eind van dijkvak E (ons uitgangspunt is drie plateaus per km) en deze eis handhaven we. Met deze visuele plateaus aan het begin en einde van dijkvak E zijn er voldoende snelheidsremmende maatregelen getroffen. Voorafgaand aan dijkvak E, bij dijkvak 2, zijn de fietssuggestiestroken breder en is de rijloper versmald wat ook een snelheidsremmend effect heeft.
Als er een woning staat binnen 25 meter van het plateau wordt deze visueel uitgevoerd. Dat betekent dat we met lijnen op de weg een plateau tekenen, maar dat deze geen verhoging heeft. Zo zijn er geen trillingen.
Dat is geen probleem, op deze locatie komt een visueel plateau. Dat betekent dat we met lijnen op de weg een plateau aangeven, maar dat er geen verhoging is.
Ja, de keermogelijkheden bij Heuvelman blijven behouden.
Ja, we hebben de draaicirkels opgenomen als eis en dit wordt in het ontwerp opgelost.
Het buitentalud wordt volgens de huidige legger hersteld. Het buitendijks talud wordt door het hoogheemraadschap onderhouden en gemaaid. Er is geen plicht voor eigenaren/bewoners om het buitentalud bij te houden.
Daar waar op het binnentalud een grondoplossing (met of zonder een hulpconstructie) wordt uitgevoerd, wordt het eigendom van het talud door het hoogheemraadschap verworven. Het hoogheemraadschap is vervolgens als eigenaar verantwoordelijk voor het onderhoud en maaien. Met de oorspronkelijke eigenaren worden in overleg via een gebruikersovereenkomst aanvullende afspraken gemaakt.
Op plekken waar een grondoplossing of een grondoplossing met een hulpconstructie komt, wordt direct bij de uitvoering van de dijkversterking het binnentalud ingericht volgens de zogeheten 'beleidslijn primaire waterkeringen' van het hoogheemraadschap. Hierin staan de regels die onze dijken beschermen.
Dit betekent dat het binnentalud wordt voorzien van een nieuwe kleilaag en een gesloten grasmat. Op deze manier is de dijk beschermt tegen erosie en goed te controleren. Om dit uit te kunnen voeren moet de bestaande inrichting opgeruimd worden.
Waar gebeurt dit later?
Herinrichting van het binnentalud achter een zelfstandig kerende constructie (de zogeheten Type 1 constructie) en een voorlandoplossing, waarbij ook het binnentalud weer voldoet aan de beleidsregels primaire waterkering, wordt niet direct bij de uitvoering van de dijkversterking meegenomen.
Bewoners kunnen er echter wel voor kiezen om mee te liften met het project voor het toekomstbestendig inrichten van het binnentalud. Na de dijkversterking gaat het hoogheemraadschap actief toezicht uitoefenen zodat overal weer wordt voldaan aan de eisen voor het talud. Het hoogheemraadschap is namelijk bezig met een gebiedsgerichte aanpak om alle dijken in het beheergebied te laten voldoen aan de beleidslijn primaire waterkeringen van het hoogheemraadschap. Dit doen we om de waterveiligheid te borgen.
Grote delen van de dijk binnen het projectgebied van KIJK voldoen hier nu niet aan. In de toekomst wordt de gebiedsgerichte aanpak dus ook toegepast op de KIJK-dijk. Op dat moment gaat het hoogheemraadschap in gesprek met de eigenaren over de situatie op de taluds.
Jazeker, we willen aanwonenden de mogelijkheid bieden om mee te liften met het project voor het toekomstbestendig inrichten van het binnentalud achter de zelfstandig kerende constructie en voorlandoplossingen. Als de perceeleigenaar hiervoor openstaat kan er gezamenlijk gekeken worden naar een mogelijke inrichting van het binnentalud.
Als dit een formele, vergunde locatie is, dan komt deze terug in het ontwerp. Zo niet, dan wordt deze niet opgenomen. Als u hiervoor een vergunning heeft, ontvangen wij graag een kopie zodat deze locatie opgenomen wordt in het uitvoeringsontwerp. U kunt deze sturen naar omgevingsteamkijk@hhsk.nl.
Het uitgangsput is: wat er nu is, komt terug. In het nieuwe ontwerp zorgen we voor een passende oplossing. Deze stemmen we af en nemen we op in het landschapsplan.
Het uitgangspunt is: wat er nu is, komt terug. We maken geen nieuwe toegangen tot de buitendijkse percelen.
In de verdere uitwerking van het ontwerp is dit onder de aandacht. We zorgen dat de functionaliteit behouden blijft.
Op sommige locaties is dit niet nodig, op een aantal wel. Op de tekeningen wordt dit met gele driehoeken aangegeven.
Een keermuur of keerwand is een muur om de druk van een hoger gelegen bodem of van het water te weerstaan. Het zijn dus constructies om een niveauverschil in het maaiveld op te vangen. Aan de ene kant van de keerwand is een hoger grond- of waterniveau aanwezig dan aan de andere kant, éénzijdige kering genoemd. Door de grond- of waterdruk treden krachten op in de keerwand.
Een groot aantal keermuren in het projectgebied van de dijkversterking is in opdracht van het hoogheemraadschap in de eerste helft van vorige eeuw gemaakt. Het doel was de dijk verhogen zonder de bebouwing aan te hoeven passen. Tijdens de realisatie van de dijkversterking worden ook een aantal keermuren opgeknapt. Welke keermuren wel of niet opgeknapt worden volgt uit onderzoek.
De keermuren zijn onderzocht. Op basis van dit onderzoek heeft elke keermuur een eerste conditiescore ontvangen. De conditiescore loopt van 1 (uitstekende conditie) tot 6 (zeer slechte conditie) en geeft de staat van de keermuur aan.
De eis is dat aan het einde van het dijkversterkingsproject alle keermuren een conditiescore van 1 (uitstekende conditie) of 2 (goede conditie) moeten hebben. Op dit moment onderzoeken we wat de effecten van de werkzaamheden straks op de keermuren zijn, zodat we een definitieve conditiescore kunnen bepalen. Voor alle keermuren met een definitieve conditiescore hoger dan 2 nemen wij maatregelen. Zodra alle onderzoeken afgerond zijn en dit bekend is, informeren wij de desbetreffende bewoners hierover.
De basaltonstenen dragen bij aan een verkeersveiligere weg en veilige bermen. De strook dient met name als uitwijkstrook en zal dus normaliter niet gebruikt worden. De strook zorgt ervoor dat de bestuurder direct merkt dat hij/zij van de weg afrijdt richting de berm (geluid en trilling). Een basaltonstrook veroorzaakt minder geluid dan grasbetontegels.Bekijk ook onze vlog over geluidsmetingen.
Niet overal. Op de plaatsen waar nu geluid reducerend asfalt ligt komt dit terug. Ook bij twee ontwikkellocaties voor woningen tussen dijkvak F en K1 leggen we geluid reducerend asfalt aan.
Ja, de beheerploeg heeft hiervoor de juiste kennis en zal aandacht geven aan het voorkomen van een lappendeken jaren na aanleg.
Er zal geen wijziging van de huidige afwateringsrichting plaatsvinden (zoals bijvoorbeeld een huidige afwatering richting de polder). We zorgen dat de afwatering zoals nu gehandhaafd blijft en niet verslechterd.
De afwateringsrichting blijft zoals deze nu is. We zorgen dat de afwatering niet verslechterd.
Nee, gezien de kosten voeren we alleen noodzakelijke ingrepen uit. Voor de dijkversterking is het niet noodzakelijk om de constructie verder door te zetten.
U kunt wel voor eigen rekening en verantwoordelijkheid een damwand plaatsen of andere maatregelen treffen. U moet dan zelf de benodigde onderzoeken laten uitvoeren en de vergunningen hiervoor aanvragen. Ook ligt eventueel onderhoud van de genomen maatregelen bij u.
Er zijn drie partijen die verantwoordelijkheden dragen voor het water in en om uw pand of stuk grond. Dat bent u in de eerste plaats zelf als eigenaar, maar ook de gemeente en het waterschap hebben bepaalde plichten.
- Verantwoordelijkheden bewoner
Als eigenaar of erfpachter bent u zelf verantwoordelijk voor de ontwatering en afwatering van uw grond en/of pand. - Verantwoordelijkheden gemeente
De gemeente heeft drie plichten op het gebied van water:
- inname en verzamelen van afvalwater
- hemelwaterzorgplicht op openbaar terrein
- grondwaterzorgplicht in openbaar terrein - Verantwoordelijkheden waterschap
Het waterschap is verantwoordelijk voor de juiste waterstanden van sloten, plassen en singels.
Eind 2021 zijn we gestart met bouwkundige vooronderzoeken bij ongeveer 500 woningen en bedrijfspanden voor de dijkversterking. Deze 500 woningen en panden liggen binnen 50 meter van de kruin van de dijk en komen hierom in aanmerking voor bouwkundig vooronderzoek: een bouwkundige opname en het plaatsen van meetbouten.
Als binnen een gebied werkzaamheden gaan plaatsvinden die effect kunnen hebben op de omgeving, is het raadzaam om voor elk bouwwerk of object binnen dat gebied een bouwkundige vooropname te doen.
De bouwkundige opname en hoogtemetingen van uw woning of bedrijfspand zijn van belang om eventuele veranderingen vast te leggen vanaf nu tot aan de start van het werk in 2024. Daarom starten we met de huidige situatie van woningen, bedrijfspanden en schuren vast te leggen.
U kunt de uitgebreide uitleg over de bouwkundige vooronderzoeken ook bekijken in de vlog: Even KIJKen – bouwkundig vooronderzoek op www.hhsk.nl/evenkijken.
De kosten voor de bouwkundige opnames en de hoogtemeting van uw pand zijn voor het hoogheemraadschap. Ook het rapport van de bouwkundige opname ontvangt u gratis via de Hanselman Groep.
Voor een hoogtemeting worden er in de gevel kleine hoogtebouten aangebracht en voeren we een eerste hoogtemeting uit (een zogeheten nulmeting). De komende jaren herhalen we de hoogtemeting verschillende keren. We kunnen dan zien of er de komende jaren verschillen in de hoogteligging van uw woning of (bedrijfs-)pand optreedt.
Met een bouwkundige opname wordt de buitenzijde van de woning, schuur of bedrijfspand vastgelegd in een rapport. In dit rapport zijn de zichtbare gebreken vastgelegd (bijvoorbeeld scheuren). Wij hoeven voor deze eerste bouwkundige opname niet naar binnen.
Eind 2021 en in 2022 zijn de eerste bouwkundige opnamen gedaan. Een tweede bouwkundige opname volgt vlak voor de start van de dijkversterkingswerkzaamheden, waarbij ook de binnenzijde van uw woonhuis of bedrijfspand wordt opgenomen.
De hoogtemeting herhalen we enkele keren voor de start van de werkzaamheden.
U kunt het rapport van de bouwkundige opname van uw pand op websitehanselman.allsolutions.nl inzien en downloaden. U kunt inloggen met de inloggegevens die u per brief heeft ontvangen.
Bent u uw inloggegevens kwijt?
Stuur dan een e-mail naar opname@hanselman.nl. Vermeld hierbij het betreffende adres en het referentienummer 74964 001.
Wanneer u niet de mogelijkheid hebt om het opnamerapport te downloaden dan kunt u het rapport ook per post thuisgestuurd krijgen. Bel hiervoor met Hanselman via 026-7122011.
We voeren in deze fase bouwkundig onderzoek uit om de uitvoeringsmethode vast te stellen en te onderzoeken of we bijvoorbeeld speciale voorzieningen nodig hebben. De grens voor de opname hebben we ruim genomen. Panden buiten 50 meter van de kruin van de dijk komen daarom niet in aanmerking voor een bouwkundige opname en/of meetbouten.
De onderzoeken van deze fase nemen wij mee in onze risicoanalyse, die analyse ronden wij dit jaar af. Op basis van de uitkomsten van de analyse wordt de grens mogelijk aangepast. Ook wordt bij start uitvoering nog een keer bouwkundig onderzoek gedaan, dat is de 'nulopname' bij start uitvoering. Als uw woning nu niet in de opname zit, kan deze dus mogelijk bij start realisatie wel meegenomen worden (over circa 2-3 jaar). We informeren u hier vooraf over.
Een damwand is een stalen wand die verticaal in de grond wordt geplaatst. Het plaatsen van deze damwanden kan op verschillende manieren, bijvoorbeeld door ze de grond in te drukken of trillen. Om de start van de dijkversterking zo soepel mogelijk te laten verlopen en overlast te verminderen, willen wij een damwandenproef uitvoeren.
Ja, er worden vaker damwandproeven uitgevoerd. Onlangs is ook voor het project de Meanderende Maas, waar ook damwanden in de dijk worden aangebracht, een damwandproef uitgevoerd. Ook bij de versterking van de Markermeerdijken zijn meerdere damwandproeven uitgevoerd.
Tijdens een damwandproef voeren wij een stukje dijkversterking in het echt uit. We testen hierbij verschillende typen damwanden. Hiermee willen we de modellen voor trillingen in het echt testen en kijken of er eventuele verbeteringen aangebracht moeten worden in bijvoorbeeld het damwandtype wat gekozen is of de manier waarop we de damwanden plaatsen. Ons doel is om de overlast voor u als omwonende(n) tijdens de uitvoeringsfase te verminderen.
Deze damwandenproef wordt langs de parkeerplaats van de voetbalvereniging, VV Gouderak, op de Kattendijk in Gouderak uitgevoerd.
Deze locatie heeft verschillende soorten bebouwing waarop we onze testen kunnen meten. Dit geeft een realistisch beeld van de trillingen en druk effecten van de proef. Ook is het in de buurt van een stukje van de ‘echte’ dijkversterking wat ook een realistischer beeld geeft en daarnaast hebben we hier ook de ruimte om de proef goed uit te kunnen voeren.
De damwanden blijven na de proef tijdelijk in de grond tot de definitieve dijkversterking op dit stukje is geweest en de definitieve damwanden ervoor zijn geplaatst.
De woningen, de voetbal- en de tennisvereniging nabij de damwandproef blijven bereikbaar. Door de verkeersmaatregelen in de vorm van een rijstrookafzetting wordt vertraging verwacht op de route over de dijk. De verwachting is dat de vertraging circa een kwartier zal zijn.
Een deel van de parkeerplaatsen bij de voetbalvereniging blijft beschikbaar voor bezoekers. Het andere deel van de parkeerplaats wordt ingericht als werkterrein. Voor de momenten dat er veel bezoekers verwacht worden, zal een passende oplossing worden geregeld.
De start staat vooralsnog gepland in september en zal ongeveer een week duren. De precieze datum volgt nog. De proef zal circa drie weken in beslag nemen:
- 1 week voorbereiding (aanvoer materiaal/materieel en inrichten werkterrein)
- 1 week uitvoering
- 1 week afronding (afvoer materieel/materieel)
We bereiden ons goed voor. Ondanks dat kan de proef overlast (geluid, trillingen en/of stof) veroorzaken.
Wij delen onze conclusies/ bevindingen met u als direct omwonenden via een korte samenvatting in een brief. Ook wordt er in de KIJK nieuwsbrief een samenvatting van onze bevindingen gedeeld.
Om schade te voorkomen worden er vooropnames uitgevoerd door een onafhankelijke partij. Met deze vooropnames wordt vastgelegd wat de staat van de bebouwing is en worden alle bestaande scheuren en schades in de woning vastgelegd voordat de werkzaamheden beginnen. De proef wordt opgebouwd. We beginnen met de korte planken en vervolgen met de langere. Gedurende de damwandproef zal de omgeving en de bebouwing continue worden gemonitord. De monitoring is gericht op trillingen veroorzaakt door het inbrengen van de damwanden. Rondom de proeflocatie worden trillingsmeters geplaatst, als ook op de buitenkant van bebouwing. Tijdens de proef is op locatie een verantwoordelijke aanwezig die in zal grijpen als de trillingsmeters de vooraf gestelde waarde zullen overschrijden. Vooruitlopend aan de proef zullen de trillingsmeters geplaatst worden om de nul-situatie vast te leggen.
Voor vragen of meldingen kunt u direct contact opnemen met Guido Verweij of Ricardo Nuijens via omgevinsteamkijk@hhsk.nl.
In Nederland zijn er richtlijnen (SBR-A) waar we mee rekenen en aan moeten voldoen.. Hierbij houden we rekening met enerzijds de trillingen die uit het werk voortkomen en anderzijds de verwachtingen wat de panden aankunnen.
We zijn open en transparant in de data die we verkrijgen en gebruiken. Op verzoek van de eigenaar kunnen we deze delen. Om te zorgen dat de data goed geïnterpreteerd wordt, zal de data samen gaan met een toelichting van een expert.
Voorafgaand aan de start van de werkzaamheden zal dit worden meegenomen. Hiervoor wordt met u nog een afspraak gemaakt
Voor de dijkversterking zal een schadeprotocol worden opgesteld. Het schadeprotocol zal voor deze proef nog niet definitief zijn. Mocht er schade ontstaan door de damwandproef, dan kan deze schade via omgevingsteamkijk@hhsk.nl gemeld worden. Op basis van de vooropname kan bekeken worden of het gaat om een bestaande of nieuwe schade. Mocht het gaan om een nieuwe schade wordt deze door het project KIJK vergoed.