Op pad met Guus Frölke

30 januari 2024
We baalden allebei dat we geen schaatsen hadden meegenomen. Met ruim zes graden onder het vriespunt zou het een unieke ervaring zijn geweest om het interview schaatsend te doen.

We stonden op een mooie schaatsplek, namelijk bij de Eendrachtsmolen naast de sluis Zevenhuizer Verlaat. Een bijzonder stukje Nederland, waar twee rijksmonumenten uit het begin van de 18e eeuw naast elkaar zijn gebouwd en waar het verleden wordt bewaard voor de toekomst.

Guus is een echte projectleider bij afdeling IPP (Integrale Plannen en Projecten). Onder zijn leiding zijn bijvoorbeeld de Haastrechtse- en de Eendrachtsmolen opgeknapt. Momenteel is hij druk als omgevings- en contractmanager voor het opknappen van de sluis Zevenhuizer Verlaat en de Snelle Sluis.

Guus is niet alleen bedreven in zijn vak, maar ook sportief. Hij houdt van schaatsen, tennis, voetbal, wielrennen en hardlopen. Ook is hij een liefhebber van lekker eten en natuur. “Maar van dat laatste is er te weinig in Rotterdam.”

De locatie waar we met Guus hadden afgesproken.

Een duik in het verleden

Natuurlijk is het veel leuker om het verhaal achter Guus te leren kennen. Hij heeft een mooie eigenschap en dat is fysieke resultaatgerichtheid. Als projectleider zit hij daarom op de juiste plek. Alles wat vooraf in het projectteam wordt besproken, uitgedacht en uitgevraagd, is later ‘in het echt’ te bewonderen. “Het geeft veel voldoening om het fysieke resultaat achteraf te zien.”

Met deze eigenschap op zak is hij ook elke vrijdag op school te vinden. “Op mijn vrije dag volg ik een tweejarige opleiding op het Hout- en Meubileringscollege in Rotterdam.”

Een ander leuk feitje over Guus is dat hij voorafgaand aan het hoogheemraadschap bijna een jaar op een stenenstortschip heeft gewerkt: de Flintstone. Met Guus aan boord vertrok het schip vanuit Noorwegen naar verschillende zeeën om op specifieke plaatsen de zeebodem te bedekken met grote stenen. Deze stenen zorgen ervoor dat onder andere windmolenparken en belangrijke kabels en leidingen op of onder de zeebodem bedekt en beschermd worden. “Mocht je benieuwd zijn naar de Flintstone, in het Maritiem Museum in Rotterdam staat een schaalmodel van deze boot.”

Guus voor de boot Flintstone waar hij tijdelijk op werkte

Guus voor de boot Flintstone waar hij tijdelijk op werkte

Een werkbank met houten onderstel in de maak

Guus maakt hier op school met deze houten tafelpoten een onderstel voor een tafel.

Met het oog op de toekomst

Nu werkt Guus al ruim twee jaar voor ons. “Met veel plezier! Ook samen met het projectteam, daar haal ik veel voldoening uit en krijg ik energie van. Daarom werk ik liever op kantoor dan thuis.”

“Voordat ik op dat schip werkte, werkte ik voor dezelfde aannemer bij de afdeling Infrastructuur”, vervolgt Guus. Waarom hij vervolgens naar de overheid overstapte: “Het is super interessant, maar ook belangrijk, om je bezig te houden met maatschappelijke vraagstukken. Kijk bijvoorbeeld naar duurzaamheid. Als opdrachtgever kun je op dit gebied veel meer doen dan als opdrachtnemer. Daarom probeer ik graag de tools van Duurzaam GWW in te zetten, om duurzame maatregelen te vinden." (De aanpak Duurzaam Grond- Weg- en Waterbouw is een praktische werkwijze om duurzaamheid in GWW-projecten een plaats te geven en te koppelen aan eigen organisatiedoelen.)

“Het mooie aan mijn vak is dat ik mij bezighoud met technische oplossingen. Door mijn opleiding Waterbouw aan de TU Delft heb ik altijd wel een beetje gevoel bij wat we nu eigenlijk gaan maken. Daardoor begrijp ik ook de technische aspecten van een project. Wat ik fijn vind, is dat ik bij het hoogheemraadschap ook ruimte heb gekregen om te leren hoe ik een project goed moet doen.”

Anders dan anderen

Wat mij opvalt, is dat we best wel wat vrijheid krijgen. Dat is, naar wat ik heb begrepen, anders bij ander waterschappen waar je altijd dezelfde rol of type projecten hebt. Daarnaast werk je enkel aan projecten in je eigen buurt, wat mij nog meer betrokken maakt. Ook voelt het alsof we een vrij grote organisatie zijn, maar klein aanvoelt. Een beetje familiair.

In een eerdere baan werkte ik aan de Blankenburgverbinding. Enorm project, maar je pakt maar een heel klein stukje daarvan op. Dat maakt Schieland en de Krimpenerwaard heel anders dan anderen. Nu doe ik met het projectteam het hele project van A-Z. Samen, met alle betrokken collega’s.”

Eigen bijdrage

“Wat Schieland en de Krimpenerwaard precies allemaal doet, is eigenlijk te veel om op te noemen. Elke collega draagt bij aan onze missie op diens manier. Die veelzijdigheid is ook in mijn werk zichtbaar, zoals bij het opknappen van de Zevenhuizer Verlaat. Deze sluis zit zo’n beetje tussen een waterkering- en inlaat in, maar zorgt ook voor vaarrecreatie en wanneer het project is afgerond kunnen de vissen langs de sluis via een vispassage. Cultureel erfgoed is het ook, net als de molens. Het is prachtig dat we ze willen behouden en laten zien aan de inwoners van ons gebied en toeristen. Hoewel de molens momenteel niet allemaal veel bijdragen aan de werking van het watersysteem, zou het in de toekomst misschien wel weer nodig zijn om de Eendrachtsmolen in te zetten bij droogte?

Klimaatverandering is natuurlijk een zorgelijk iets. Het gaat naar mijn gevoel wel eens allemaal te langzaam. Dat snap ik ook wel, want verduurzaming heeft soms grote impact. Het is een onderwerp waar ik zelf ook mee bezig ben. Zo eet ik bijvoorbeeld zo min mogelijk vlees, vlieg ik niet voor een weekendje heen en weer en ga ik met de fiets naar werk.”

Een duurzame toekomst

Met een brede glimlach op zijn gezicht deelde Guus zijn ervaringen en het is duidelijk dat zijn enthousiasme voor zijn werk en zijn omgeving aanstekelijk is. Laten we samen met Guus bouwen aan een duurzame toekomst!