Veelgestelde vragen bij hoog water
Als het lang droog is, verhogen wij de waterstand in de Rotte. Dit doen wij in het algemeen belang om de hoeveelheid water in ons gebied op peil te houden en alleen als het echt noodzakelijk is. De Rotte dient namelijk als waterberging voor een groot gebied en als doorvoerroute van water richting lagergelegen polders. Hoe lang het waterpeil hoog blijft in de Rotte, kunnen we niet aangeven en is afhankelijk van het weer en de watervoorraad in ons gebied.
Nee. Wij zijn verantwoordelijk voor het waterbeheer in de watergangen. We proberen het waterpeil zo snel mogelijk omlaag te krijgen, zodat het overtollige water weg kan stromen. Dit heeft onze hoogste prioriteit.
Voor wateroverlast op straat of in uw kelder kunt u contact opnemen met de gemeente. In Rotterdam kan dat via telefoonnummer 14010.
De zandzakken die wij hebben zijn voor calamiteiten, niet voor particulier gebruik.
Zorgen dat u uw spullen droogzet, dat is het enige wat u zelf kunt doen. Eventueel kunt u gaten en kieren in uw woning proberen af te dichten met houten planken en/of plastic. Wij werken samen met de gemeente en andere overheden aan het wegpompen van het overtollige water.
Door hevige regenval kunnen riolen overstromen naar singels en sloten. Voornamelijk in het stedelijk gebied kan dan stankoverlast optreden. We lossen de watervervuiling en de stankoverlast op door de singels schoon te spoelen met schoon water vanuit ons watersysteem.
De riolen hebben de hoeveelheid gevallen neerslag niet kunnen verwerken. Hierdoor is rioolwater in de sloot terecht gekomen. Door deze vervuiling wordt het water minder zuurstofrijk, waardoor de vissen dood kunnen gaan.
Als u dode vissen in het water ziet, geef dit dan door aan onze Klanteninformatie via ons meldingenformulier of via telefoonnummer 010 45 37 200.
Schadeclaims kunnen niet telefonisch worden aangenomen. U kunt op onze website een schadeformulier invullen, of een mail met alle relevante gegevens sturen naar info@hhsk.nl.